Svenskaflaggan_ikon_logo Midsommarstång Kräfta Påskhare Löpsedeln Halloween Alla Helgons dag (stearinljus) Juldekoration Alla hjärtans dag Löpsedel mobil Påsk Mina sidor Svensk fotboll Premium Majblomma Videomöte Videomötet - mobil Julkalendern 2020 Julkalendern 2020 - Surfplatta Julkalendern 2020 - Mobil
Seniorporten

Dagens datum:

Att försöka ringa sjukvården..?

(Dold profil)

Skrivet: 3/10, 2019 kl. 10:57 av (Dold profil)

Kanske inte hör hemma i denna tråd men hittar ingen bättre. Någon mer än jag som blir galen på detta "sifferknappande"? angry. När man har valt siffra och tryckt hinner man knappt höra något svar. Eller så bara: "Tack för samtalet"... Dessutom ofta väldigt begränsade telefontider. Nä, det var bättre förr när någon människa svarade...Och så ska man vänta på att någon ska ringa upp och hoppas att tiden går bra...  no

Skrivet: 3/10, 2019 kl. 11:06 av (Dold profil)

Här hos oss kan man ringa och tala in vad man vill efter att ha gjort knappval. Sedan blir man uppringd. Då talar man med den som undrar vad man velat.

Varför blir du galen på det...?

Uppdaterad: 3/10, 2019 kl. 11:08

(Dold profil)

Skrivet: 3/10, 2019 kl. 11:12 av (Dold profil)

Därför att det krånglar jämt de gånger jag behöver/försöker ringa...Jag får kolla nästa gång om det funkar här som du menade.

(Dold profil)

Skrivet: 3/10, 2019 kl. 16:08 av (Dold profil)

Man är ju glad om det är något som svarar. Ofta säger en röst att försök senare. 

Här behövs mer personal som svarar.

(Dold profil)

Skrivet: 3/10, 2019 kl. 16:54 av (Dold profil)

Använd högtalare, så går det bättre, då hinner du med

Annars tycker jag det är bra då man får en telefontid då dom ringer upp

Testa nästa gång och ring halv åtta

Skrivet: 5/10, 2019 kl. 23:17 av (Dold profil)

Tyvärr är det väldigt sällan man, när man ringer, får tala med en levande människa. För något år sedan ringde jag till en myndighet i Dalarna och när jag kom fram trodde jag först att det var ett röstsvar som hördes varvid jag väntade på en uppmaning om att göra ett val och då hörde jag någon ropa "hallå". En levande människa alltså. Mycket ovanligt. Men trevligt. 

(Dold profil)

Skrivet: 9/11, 2023 kl. 16:29 av (Dold profil)

Det tar tid just för att man inte får tala med en människa. Först "Du har nu fyra val" och sedan när man valt: "du har nu tre val". Det brukar dock fungera på själva vårdcentralen men ibland behöver jag ringa till någon annan vårdrelaterad instans.

Alltid frågas det efter personnumret också.

"För snabbare hantering knappa in ditt personnummer, 12 siffror". Så börjar jag knappa in. Innan jag hunnit klart så slocknar mobilskärmen. Jag får starta mobilen på nytt. Då säger rösten att personnumret är fel. Ja, jag hann ju bara knappa in tre, fyra siffror. Jag får börja om från början och försöker då tala in personnumret och får felmeddelande igen. Det ska tydligen bara knappas. Tänk om man har dålig syn då? Tredje gången så struntade jag i att göra något alls. Då kom jag fram.

(Dold profil)

Skrivet: 9/11, 2023 kl. 19:59 av (Dold profil)

Det har blivit lite trist med allt "knappande" och många val. Men det finns appar till mobilen som håller skärmen "vaken", mycket praktiskt!

(Dold profil)

Skrivet: 10/11, 2023 kl. 18:36 av (Dold profil)

Har slutat försöka komma fram till min vårdcentral.  För det första öppnar de inte telefonslussen förrän 8.30 och då är det redan många gånger kö.  Nej, jag loggar in på 1177 på datorn och skriver ett meddelande till vårdcentralen och ibland samma dag eller senast nästkommande dag får jag svar.  Får då logga in på 1177 igen, men det är det värt, för då har "papper" vad jag fått för svar.  Gäller både förnyelse av recept eller bokning för labbprover.  Blir jag kallad till doktor, diabetessköterska eller fotvård så kommer det både brev och uppgifter på 1177.  Använder alltså aldrig mobilen för att komma till vårdcentralen.

Uppdaterad: 10/11, 2023 kl. 18:37

(Dold profil)

Skrivet: 10/11, 2023 kl. 22:49 av (Dold profil)

Annars tycker jag det är bra då man får en telefontid då dom ringer upp

Jag ringer och knappar in vad jag vill; tidsbokning, avbokning, rådgivning av sjuksköterska eller receptförnyelse och sedan får jag en telefontid då de ringer upp. Avbokning och receptförnyelse så räcker det med knapptryckning. Tycker det fungerar bra. 

Uppdaterad: 10/11, 2023 kl. 22:50

Skrivet: 11/11, 2023 kl. 10:18 av (Dold profil)

Jag gör som MonaK45. Loggar in på 1177 och skriver in mitt ärende. Får svar samma dag eller senast dagen därpå. Förnyar recept via 1177 också. 
Fungerar alldeles utmärkt. 

Skrivet: 29/12, 2023 kl. 11:17 av (Dold profil)

Lulekvinna skrev:

Kanske inte hör hemma i denna tråd men hittar ingen bättre. Någon mer än jag som blir galen på detta "sifferknappande"? angry. När man har valt siffra och tryckt hinner man knappt höra något svar. Eller så bara: "Tack för samtalet"... Dessutom ofta väldigt begränsade telefontider. Nä, det var bättre förr när någon människa svarade...Och så ska man vänta på att någon ska ringa upp och hoppas att tiden går bra...  no

MonaK45 skrev:

Har slutat försöka komma fram till min vårdcentral.  För det första öppnar de inte telefonslussen förrän 8.30 och då är det redan många gånger kö.  Nej, jag loggar in på 1177 på datorn och skriver ett meddelande till vårdcentralen och ibland samma dag eller senast nästkommande dag får jag svar.  Får då logga in på 1177 igen, men det är det värt, för då har "papper" vad jag fått för svar.  Gäller både förnyelse av recept eller bokning för labbprover.  Blir jag kallad till doktor, diabetessköterska eller fotvård så kommer det både brev och uppgifter på 1177.  Använder alltså aldrig mobilen för att komma till vårdcentralen.

Lulekvinna skrev:

Kanske inte hör hemma i denna tråd men hittar ingen bättre. Någon mer än jag som blir galen på detta "sifferknappande"? angry. När man har valt siffra och tryckt hinner man knappt höra något svar. Eller så bara: "Tack för samtalet"... Dessutom ofta väldigt begränsade telefontider. Nä, det var bättre förr när någon människa svarade...Och så ska man vänta på att någon ska ringa upp och hoppas att tiden går bra...  no

Jag känner så väl igen den här situationen, man måste vara snabb i fingrar och tanke. Efter knappandet gäller det att snabbt få telefonen till örat, annars missar man halva meddelandet. Så mycket tervligare det vore att få tala med en människa istället. För att inte tala om dessa chattar som man hänvisas till och som ofta svarar "godag yxskaft" som inte förstår frågan, En tråkig utveckling!

(Dold profil)

Skrivet: 29/12, 2023 kl. 17:18 av (Dold profil)

Det går ju att använda högtalaren på telefonen men ljudkvaliteten är inte alltid så bra även om man hinner höra.

(Dold profil)

Skrivet: 29/12, 2023 kl. 17:40 av (Dold profil)

Sköter alla ärenden med sjukvården via 1177. Fungerar bra, tycker jag. Det händer att jag ringer min vårdcentral och lämnar mina uppgifter. Då ringer de upp om en stund. Sätter alltid på högtalaren på telefonen och lägger den framför mig, när jag ska ringa. Tror inte det är bra att ha mobiltelefon vid örat. Det var annorlunda med de gamla härliga telefonerna. De blev inte varma när man höll dem mot örat. 

(Dold profil)

Skrivet: 11/1 kl. 00:56 av (Dold profil)

Jag tycker inte det moderna systemet är äldrevänligt. En dag försökte jag komma fram efter kl 10. Det gick förstås inte, alla telefontider var slut. Nästa dag försökte jag före kl 9. Men fingrarna var stela och jag gjorde fel. Försökte ringa igen med telefonen fungerade inte. Efter några minuter fungerade den: "Du har nu fyra val, ..., alla tider är slut". Då  hade klockan hunnit bli nio. Tredje dagen satt jag beredd kl 8 och fick beskedet "Du kommer att bli uppringd kl 9.06". Det var en misstänkt exakt tid. Jag satt och väntade, vågade inte lämna telefonen. Kl 9.30 ringde det.

Så praktiskt att man kan boka tid via 1177! Nja, det var en sanning med modifikation. Man måste ange varför och det fanns vissa val. Men inget av dessa sjukdomar stämde in på mig. Det gick inte att välja själv el t ex skriva "smärtor i leder". Så den vägen var stängd.

Svara på ämne

Svar till ×

Svara på ämne

Annons:

Om cookies och datainsamling

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Datainsamling och datalagring

Webbplatsen kan använda sig av Google Analytics och liknande tjänster för att samla in data om ditt besök på webbplatsen. Ingen personlig data sparas, utan endast information om själva besöket i sig, det vill säga länkklick, sidvisningar, hur länge en viss sida har visats och liknande. Informationen kan användas av oss för att analysera hur besökare använder vår hemsida, samt för att i framtiden kunna förbättra och optimera innehåll och funktion på hemsidan. Informationen kan också användas av Google (eller motsvarande leverantör) för att optimera information och annonser, så att du får mer relevanta/personliga sökträffar eller annonser i leverantörens övriga tjänster.

Har du vidare funderingar kring hur cookies och datainsamling används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder cookies och datainsamling i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera alla Endast nödvändiga