Svenskaflaggan_ikon_logo Midsommarstång Kräfta Påskhare Löpsedeln Halloween Alla Helgons dag (stearinljus) Juldekoration Alla hjärtans dag Löpsedel mobil Påsk Mina sidor Svensk fotboll Premium Majblomma Videomöte Videomötet - mobil Julkalendern 2020 Julkalendern 2020 - Surfplatta Julkalendern 2020 - Mobil
Seniorporten

Dagens datum:

Kvinnlig tronföljd

Skrivet: 9/12, 2017 kl. 19:29 av (Dold profil)

I senaste programmet Opinion Live om Kulturprofilen tog Nina Lekander upp, mer som en bisats, att hon inte tyckte att kvinna skulle kunna bli "kung" i Sverige. Det fick mig att tänka vad som skulle hända då i Sverige om inte Victoria kunde bli "kung". Jag har ju svårt att tänka mig prinsen Carl Philip skulle kunna axla kungatronen. Han verkar mera vara intresserad av racing och design. Det är som han lever i periferin även i förhållande till sin syster Madeleine. 

Vad tänker ni om denna fråga?

Uppdaterad: 10/12, 2017 kl. 09:23

Skrivet: 9/12, 2017 kl. 19:45 av (Dold profil)


Så dumt. Om det nu skall vara någon som tar vid efter Kungen så är det väl Kronprinsessan.

Hon verkar vara en vettig person på alla vis .Men vi får hoppas att det dröjer några år till.

Så att hon kan umgås med sina små barn ännu en tid utan allt för mycket plikter.

(Dold profil)

Skrivet: 9/12, 2017 kl. 21:12 av (Dold profil)

Om Carl Philip var Kronprins, så skulle han skolats in, så som Victoria har blivit. Egentligen vet vi inte. Inte skulle han vara i periferin. Tänk, hur Kungen blev fostrad till Kung efter att han blev det. Det gick ju det med.
Jag tror dock att Victoria har perfekta personliga egenskaper för att axla titeln, kanske bättre än Carl Philip har. 

Skrivet: 10/12, 2017 kl. 00:21 av (Dold profil)

Jag har alltid haft en känsla av att Carl Philip inte fått lika mycket uppmärksamhet som Victoria och Madeleine. Det är som han inte varit lika viktig. Han är ju ett mellanbarn vilka brukar få sådana öden. I media syns äve Carl Philip mindre än exempelvis Madeleine. Det kan visserligen bero på att han inte ställer till med något och blir därför inte lika intressant.

Men jag håller med er om att Victoria har de rätta egenskaperna för att bli "kung" och hon kommer nog att bli ännu bättre när tiden är inne.

Uppdaterad: 10/12, 2017 kl. 09:24

Skrivet: 10/12, 2017 kl. 07:46 av (Dold profil)

Victoria kung

En kvinna blir väl drottning? 

(Dold profil)

Skrivet: 10/12, 2017 kl. 08:49 av (Dold profil)

Jag sticker gärna ut hakan och meddelar min inställning att vi borde ha president i Sverige. Då slipper vi detta svassande om det ena eller det andra om prinsar o prinsessor hit och dit. Kungahuset kan ju vara kvar men som ett utställningsobjekt som minner om en forntid om överhöghet. Jag gillar lite pompa och ståt ibland, det piggar upp!

Tack för ordet, kom igen nu med kommentarer! cheeky

(Dold profil)

Skrivet: 10/12, 2017 kl. 09:14 av (Dold profil)

Jag trodde det var klart att Viktoria ska ta över.yes

Hon har ju fostrats till det???Eller??????
Hon kommer att bli bra!
Duktig och påläst och represantivheart

(Dold profil)

Skrivet: 10/12, 2017 kl. 10:01 av (Dold profil)

Majvor skrev:

Jag trodde det var klart att Viktoria ska ta över.yes

Sverige infördes full kognatisk tronföljd 1980, efter en grundlagsändring som inleddes i samband med kronprinsessan Victorias födelse. Vid full kognatisk tronföljd ärver det äldsta barnet tronen oavsett kön.
Prins Carl Philip föddes nämligen som kronprins, men 1975 lyckade de borgerliga partierna driva igenom en könsneutral tronföljd. Omröstningen gick mot Socialdemokraternas vilja eftersom två socialdemokratiska ledamöter röstade mot sitt eget parti.

Jag förstår inte alls varför Nina Lekander tycker annorlunda!
 

Uppdaterad: 10/12, 2017 kl. 10:11

Skrivet: 10/12, 2017 kl. 10:16 av (Dold profil)

Tee77 skrev Jag sticker gärna ut hakan och meddelar min inställning att vi borde ha president i Sverige.

En gång till?  

Jag tror de flesta har uppfattat din inställning till monarkin, ända sen du sa det första gången. 

Skrivet: 10/12, 2017 kl. 10:33 av (Dold profil)

Det var intressant att det var så sent som 1980 som könsneutral tronföljd infördes och att det var de borgerliga partierna som drev igenom frågan med hjälp av två socialdemokrater. 

Vid närmare eftertanke så är ju egentligen Carl Philip väldigt lik sin far till sättet, lite introvert.

Skrivet: 10/12, 2017 kl. 11:24 av (Dold profil)

Per14 skrev:

Jag har alltid haft en känsla av att Carl Philip inte fått lika mycket uppmärksamhet som Victoria och Madeleine. Det är som han inte varit lika viktig. Han är ju ett mellanbarn vilka brukar få sådana öden. I media syns äve Carl Philip mindre än exempelvis Madeleine. Det kan visserligen bero på att han inte ställer till med något och blir därför inte lika intressant.

Men jag håller med er om att Victoria har de rätta egenskaperna för att bli "kung" och hon kommer nog att bli ännu bättre när tiden är inne.

Jag tror att Karl Philip medvetet försöker hålla sig från rampljuset och leva så normalt som möjligt. Hans dyslexi ligger honom i fatet också.Viktoria axlar sin "börda" med den äran, trots svår dysexli.

Skrivet: 10/12, 2017 kl. 11:30 av (Dold profil)

Tee77 skrev:

Jag sticker gärna ut hakan och meddelar min inställning att vi borde ha president i Sverige. Då slipper vi detta svassande om det ena eller det andra om prinsar o prinsessor hit och dit. Kungahuset kan ju vara kvar men som ett utställningsobjekt som minner om en forntid om överhöghet. Jag gillar lite pompa och ståt ibland, det piggar upp!

Tack för ordet, kom igen nu med kommentarer! cheeky

Tee, jag har tänkt så också, så att våra kungahusmedlemmar kunde få leva i lugn o ro o slippa bli hånade, övervakade och kritiserade, nästan hela tiden. Bakom kulisserna gör några av dem stordåd, så gott som varje dag! - Men vem skulle kunna axla rollen som president idag i Sverige? Jan Eliasson tänkte jag förr..

(Dold profil)

Skrivet: 10/12, 2017 kl. 22:23 av (Dold profil)

hedvig skrev:

Tee, jag har tänkt så också, så att våra kungahusmedlemmar kunde få leva i lugn o ro o slippa bli hånade, övervakade och kritiserade, nästan hela tiden. Bakom kulisserna gör några av dem stordåd, så gott som varje dag! - Men vem skulle kunna axla rollen som president idag i Sverige? Jan Eliasson tänkte jag förr..

Visst gör dom ett fint jobb för Sverige. President? Ja det behöver vi nog inte fundera på i vår tid för tveklöst är ju kungahuset populärt! wink

(Dold profil)

Skrivet: 10/12, 2017 kl. 22:33 av (Dold profil)

Ämnet är kvinnlig tronföljd egentligen

Men detta med kungahus och titelarv stämmer dåligt in på kungens valspråk

"för Sverige i tiden"

Ett väldigt förlegat system, precis som stadgarna i akademin

Skrivet: 11/12, 2017 kl. 08:37 av (Dold profil)

doris skrev: Ett väldigt förlegat system

Det låter som Sverige är speciellt otidsenligt och mossigt. Sverige är inte unikt. Det finns 29 monarkier i världen. 

Svara på ämne

Svar till ×

Svara på ämne

Annons:

Om cookies och datainsamling

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Datainsamling och datalagring

Webbplatsen kan använda sig av Google Analytics och liknande tjänster för att samla in data om ditt besök på webbplatsen. Ingen personlig data sparas, utan endast information om själva besöket i sig, det vill säga länkklick, sidvisningar, hur länge en viss sida har visats och liknande. Informationen kan användas av oss för att analysera hur besökare använder vår hemsida, samt för att i framtiden kunna förbättra och optimera innehåll och funktion på hemsidan. Informationen kan också användas av Google (eller motsvarande leverantör) för att optimera information och annonser, så att du får mer relevanta/personliga sökträffar eller annonser i leverantörens övriga tjänster.

Har du vidare funderingar kring hur cookies och datainsamling används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder cookies och datainsamling i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera alla Endast nödvändiga