Seniorporten

Dagens datum:

Hjärnövningar som är bra för hälsan - håll hjärnan frisk och ung.

Hjärnövningar som är bra för hälsan - håll hjärnan frisk och ung.

Enkla övningar som gör dig smartare

Publicerad: 31/10

Med 14 enkla hjärnövningar blir du både smartare och håller din hjärna frisk.

Genom att ge din hjärna nya upplevelser och små utmaningar kommer den att hålla sig friskare. Prova dessa mini-mentala träningsövningar för att förhindra minnesförlust och göra dig skarpare i sinnet. Att ge din hjärna nya upplevelser som kombinerar fysiska sinnen - syn, lukt, beröring, smak och hörsel - med känslomässig "känsla" stimulerar fler förbindelser mellan olika hjärnområden, vilket gör att nervceller producerar naturliga hjärnnäringsämnen som dramatiskt hjälper minnet och gör omgivande celler starkare och mer resistenta mot effekterna av åldrande. Försök med dessa hjärnövningar som är utformade av neurobiologen Lawrence C. Katz, PhD och Manning Rubin från boken Keep Your Brain Alive - under din morgonrutin eller din stillestånd och se om du känner skillnaden.

1. Smaka på nya maträtter: Kombinera miljoner lukter och smaker genom att aktivera unika kombinationer av receptorer i näsan. Det finns en direkt länk till din hjärnas känslomässiga centrum så att nya lukter kan väcka oväntade känslor och föreningar. Hjärnövning: Välj en restaurang som du inte känner till och prova någon ny maträtt.

2. Borsta tänderna med din andra hand: Forskning har visat att användning av motsatt sida av din hjärna (som i denna övning) kan resultera i en snabb och kraftig expansion i de delar av cortex som kontrollerar och bearbetar taktil information från handen. Hjärnövning: Borsta med handen du normalt inte skulle använda, och glöm inte att öppna röret och applicera tandkräm också i omvänd riktning. Här är fler morgonhjärnförstärkare att göra före arbetet.

3. Blunda när du duschar: Dina händer kommer förmodligen att märka olika strukturer i din egen kropp som du inte "ser" och kommer att skicka meddelanden tillbaka till din hjärna. Hjärnövning: Prova bara att använda dina taktila sinnen (men använd sunt förnuft för att undvika brännskador eller skador). Leta upp kranarna enbart efter känsla och justera temperaturen. Tvätta, raka och så vidare med stängda ögon.

4. Rotera morgonrutiner: Studier av hjärnavbildning visar att nya uppgifter utövar stora områden i cortex, vilket indikerar ökade nivåer av hjärnaktivitet i flera olika områden. Denna aktivitet minskar när uppgiften blir rutinmässig och automatisk. Hjärnövning: Klä dig efter frukosten, gå med hunden på en ny väg eller byt TV eller nyhetsstation. Till och med att titta på ett barnprogram som Sesame Street, till exempel, kan väcka hjärnan att märka hur mycket av det du tar för givet utforskas av barn. Missa inte dessa andra 50 sinnesblåsande fakta som du aldrig visste om din hjärna.

5. Lägg saker upp och ner: När du tittar på saker till höger upp, märker din vänstra "verbala" hjärna det snabbt och leder din uppmärksamhet någon annanstans. När de är upp och ner, sparkar dina högra hjärnanätverk in och försöker tolka formerna, färgerna och förhållandena i en förbryllande bild. Hjärnövning: Vänd bilder på din familj, skrivbordsklockan eller en illustrerad kalender upp och ner.

6. Byt plats vid bordet: I de flesta familjer har alla sin "egen" plats, men din hjärna drar nytta av nya upplevelser. Hjärnövning: Växla säten för att ändra vilken position du upptar, vem du hänför dig till, din syn på rummet och till och med hur du räcker för salt och peppar.

7. Använd dofter: Du kommer förmodligen inte ihåg när du "lärde dig" att koppla lukten av kaffe till början av en dag. Men genom att koppla en ny lukt - säg, vanilj, citrus eller pepparmynta - till en aktivitet kommer du att skapa nya neurala vägar. Hjärnövning: Håll ett extrakt av din favoritdoft nära din säng under en vecka. Öppna den och andas in när du först vaknar, och sedan igen när du badar och klär dig.

8. Öppna bilfönstret: Hippocampus, ett område i din hjärna som bearbetar minnen, är särskilt involverat i att associera lukt, ljud och sevärdheter för att konstruera mentala kartor. Hjärnövning: Försök att identifiera nya lukter och ljud på din rutt. Genom att öppna fönstren får dessa kretsar mer råmaterial.

9. Lek med mynt: Eftersom våra hjärnor regelbundet förlitar sig på visuella signaler för att skilja mellan objekt, genom att använda beröring för att identifiera subtilt olika saker ökar aktiveringen i kortikala områden som bearbetar taktil information och leder till starkare synapser. (På liknande sätt som när man tappar synen får lära sig särskilja punktskriftbokstäver eftersom deras hjärna ägnar fler vägar till att bearbeta fingerkänslan.) Hjärnövning: Placera en kopp full med mynt i din bils drickshållare. I ett stoppljus kan du försöka bestämma valörerna genom att känna på dom. Du kan också lägga mynt i fickan under en promenad och identifiera dem när du stannar vid ett hörn.

10. Lek "Tio saker": Att tvinga din hjärna att tänka på alternativ till vardagliga objekt hjälper till att hålla den stark. Hjärnövning: Någon ger dig ett vanligt objekt, och du måste visa 10 olika "saker" som objektet kan göra. Till exempel kan en flugsmällare vara ett tennisracket, en fläkt, en trumpinne eller en spade.

11. Titta på nya matvaror: Butiker är utformade för att ha de mest lönsamma artiklarna i ögonhöjd och när du handlar ser du inte riktigt allt som erbjuds. Hjärnövning: Stoppa i en valfri gång och titta igenom varuhyllan från topp till botten. Om det är något du aldrig sett förut, plocka upp det, läs ingredienserna och tänk på det. Du behöver inte köpa det för att gynnas av övningen men du har brutit din rutin och upplevt något nytt.

12. Konstprojekt i grupp: Konst aktiverar de icke verbala och emotionella delarna av hjärnbarken. När du skapar konst drar du på delar av din hjärna som är intresserad av former, färger och strukturer, såväl som tankeprocesser som skiljer sig mycket från det logiska, linjära tänkandet som upptar större delen av din dag. Hjärnövning: Be varje person att rita något förknippat med ett specifikt tema som en säsong, en känsla eller en aktuell händelse.

13. Var social varje dag: Vetenskaplig forskning har upprepade gånger bevisat att socialt berövande har allvarligt negativa effekter på övergripande kognitiva förmågor. Hjärnövning: Törstig? Köp en drink av en person snarare än en automat.

14. Läs en bok högt eller lyssna på en ljudbok: När vi läser högt eller lyssnar på läsning använder vi mycket olika hjärnkretsar än när vi läser tyst för oss själva. Hjärnövning: Läs högt med din partner eller en vän och växla läsarens och lyssnarens roller. Det kan ta lite tid att komma igenom en bok, men förutom att ge din hjärna ett träningspass kommer du också att spendera lite kvalitetstid tillsammans.

Vad gör du för att hålla din hjärna igång? Berätta i kommentarerna!

Källa: https://www.thehealthy.com/aging/mind-memory/brain-exercise/