järnvägar

Skrivet: 24/10, 2019 kl. 16:54 av (Dold profil)

De jäkla märklinpolitikerna utreder snabbjärnvägar för 350 miljarder spänn. Hur många har nå´n vidare nytta o glädje av dessa? Lägg pengarna på försvar, polis, vård o omsog i stället!

Jag som bor i Åkersberga nyttjar den gamla, skrangliga, smalspåriga Roslagsbanan då och då. Fungerar utmärkt. 34 min in till Sthlm (30 km). Nu ska man förlänga denna till Sthlm Centrastation från Universitetet i tunnel för 7,5 miljarder kronor och lägga ner Sthlm Östra. Vansinne! Vårat kommunalråd "Mikkan" Fletcher, tillika kommunstyrelsens ordförande, solar sig i glansen på TV å säger att det ska bli fantastiskt bra. Superlativen haglar. Att gå100 m å ta tunnelbanans röda linje in till city fungerar alldeles utmärkt. Tie extra minuter. Den som inte klarar av den lilla promenaden har i alla fall inget i City att göra. 7,5 miljarder! Jag upprepar jäkla klåfingriga märklinpolitiker.

Att bygga ut tunnelbanan till Nacka känns däremot vettigt. Varför förlänger man inte på samma sätt tunnelbanans röda linje från Mörby till Täby? Jo till det saknas medel! (Ja, du läste rätt)...

(Dold profil)

Skrivet: 24/10, 2019 kl. 17:52 av (Dold profil)

Ja, JÄRNVÄGAR, va' di kan ställa till...!

(Dold profil)

Skrivet: 24/10, 2019 kl. 22:59 av (Dold profil)

Politisk oenighet om höghastighetståg, för dyrt. M, KD, L mot.
Vilka har nytta av av dessa tåg, som planeras gå mellan Stockholm - Malmö och Stockholm - Göteborg? Det har rätt många!

Från Stockholm till Göteborg har SJ 25 avgångar/vardag. Med snabbtåg ca tar det ca 3 timmar, med höghastighetståg ca 2 timmar.
SJ inför nästa år 5 000 fler platser mellan Stockholm och Malmö, och 5 000 fler platser mellan Stockholm och Göteborg varje vecka.  Resandet med tåg har ökat med 10 procent det första halvåret i år jämfört med 2018, så nu rustar SJ upp för att möta efterfrågan.

En enda flygresa Stockholm–Göteborg släpper ut lika mycket koldioxid som 40 000 tågresor på samma sträcka. Tänk på det!  Det är nog rätt att satsa på tågresandet.
(Förresten, SJ har slutat med att kontrollera biljetter),

Skrivet: 25/10, 2019 kl. 07:45 av (Dold profil)

Men är det så stor skillnad på 2 eller 3 timmar. De yngre människor som lever i sina stressvärldar behöver ta det lugnt inte jäkta från den ena platsen till den andra. Jag börjar luta åt att snabbtåg är MP:s prestigeprojekt som kommer att kosta mer än det smakar. 

Skrivet: 25/10, 2019 kl. 08:27 av (Dold profil)

dhappy skrev:

Politisk oenighet om höghastighetståg, för dyrt. M, KD, L mot.
Vilka har nytta av av dessa tåg, som planeras gå mellan Stockholm - Malmö och Stockholm - Göteborg? Det har rätt många!

Från Stockholm till Göteborg har SJ 25 avgångar/vardag. Med snabbtåg ca tar det ca 3 timmar, med höghastighetståg ca 2 timmar.
SJ inför nästa år 5 000 fler platser mellan Stockholm och Malmö, och 5 000 fler platser mellan Stockholm och Göteborg varje vecka.  Resandet med tåg har ökat med 10 procent det första halvåret i år jämfört med 2018, så nu rustar SJ upp för att möta efterfrågan.

En enda flygresa Stockholm–Göteborg släpper ut lika mycket koldioxid som 40 000 tågresor på samma sträcka. Tänk på det!  Det är nog rätt att satsa på tågresandet.
(Förresten, SJ har slutat med att kontrollera biljetter),

Om mam räknar som fan läser multiplikationstabellen kanske det blir 40.000 tågresor/flygresa, vad vet jag. Please, redogör för hur du kommit fram till denna siffra och/eller källan. Villka klimatutsläpp medför inte byggandet av banorna? Både stål- och cementindustrin är involverade, sveriges största utsläppare. Åsså 350 mijarder!

Det va´ engån en hövding på nå`n söderhavsö som i modern tid sa:

- Jag förstår mej inte på den västerländske mannen som som stressar runt så han blir sjuk. En sak är säker; efter den här minuten kommer det en ny...

Uppdaterad: 25/10, 2019 kl. 09:13

Skrivet: 25/10, 2019 kl. 10:28 av (Dold profil)

dhappy

Säg att det är 500 km mellan Sthlm & Malmö. Då tar det som du mycket riktigt säger 2 timmar att åka mella dessa två städer med ett höghastighetståg (250 Km/h).. 500/250. Om det tar 3 timmar med snabbtåg (din uppgift) betyder det att detta tåg bara presterar 167 km/h (500/3) villket det inte gör. Snabbtåget klarar gott och väl 200 km/h. Med den hastigheten tar resan 2,5 timmar. 500/200. En tidsvinst med ynka 30 min till höghastighetstågets fördel. Nu är det ett antal "stopovers" på vägen, villket gör att ingetdera av tågen klarar sagda genomsnittshastigheter som ju får sägas vara topphastigheter. Detta medför en ännu mindre tidsvinst, om än marginellt, förutsatt att de stannar lika länge på varje station.

(Dold profil)

Skrivet: 25/10, 2019 kl. 10:49 av (Dold profil)

Dino skrev:

Om mam räknar som fan läser multiplikationstabellen kanske det blir 40.000 tågresor/flygresa, vad vet jag. Please, redogör för hur du kommit fram till denna siffra och/eller källan. 

"Det går att göra 40 000 tågresor med samma koldioxidutsläpp som en enda flygresa mellan Stockholm och Göteborg.Tågresan är också cirka 20 000 gånger mer klimatsmart än en genomsnittlig bilresa med två personer i bilen." enligt SJ, 
https://www.sj.se/sv/om/om-sj/klimatsmart.html
http://www.mynewsdesk.com/se/sj/documents/sjs-rapport-om-klimatsmart-resande-maj-2019-88476

Jag reser ca 1 gång/månad till Göteborg, så jag vet hur lång tid det tar med SJ:s snabbtåg, vanligtvist 3 t och 6 minuter.
 

Uppdaterad: 25/10, 2019 kl. 11:13

Skrivet: 25/10, 2019 kl. 19:59 av (Dold profil)

De där snabbjärnvägarna mellan Stockholm, Göteborg och Malmö är heller inget jag känner för. Är det för att fotbollssupportrarna i dessa städer snabbare ska ta sig fram och tillbaka ? Jag är lite part i målet och prioriterar då istället bygget av Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå.

Visste inte att de ska lägga ned Östra Station och dra Roslagsbanan från Universitet till T-centralen. Där går det ju redan tunnelbana som du säger.

(Dold profil)

Skrivet: 25/10, 2019 kl. 20:23 av (Dold profil)

Förr reste  jag mycket mellan Ystad, d.v.s. Malmö och Stockholm. Att jämföra med flyget är ju nys! Först ska man till flygplatsen i god tid för att checka in. Sen går det i ett huj till Arlanda, fast där får man vänta på bagaget. Sen måste man ta sig därifrån och in till stan. Summa summarum: förlust av både tid och pengar.D

Det är väl bättre att se till att dom järnvägarna vi har fungerar, så att det inte är signalfel och spårfel och allt vad dom hittar på flera gånger i veckan.

Skrivet: 25/10, 2019 kl. 22:17 av (Dold profil)

Raniva skrev:

Förr reste  jag mycket mellan Ystad, d.v.s. Malmö och Stockholm. Att jämföra med flyget är ju nys! Först ska man till flygplatsen i god tid för att checka in. Sen går det i ett huj till Arlanda, fast där får man vänta på bagaget. Sen måste man ta sig därifrån och in till stan. Summa summarum: förlust av både tid och pengar.D

Det är väl bättre att se till att dom järnvägarna vi har fungerar, så att det inte är signalfel och spårfel och allt vad dom hittar på flera gånger i veckan.

Just det Raniva. Just det.

(Dold profil)

Skrivet: 11/11, 2019 kl. 12:37 av (Dold profil)

Debatt om höghastighetståg i TV4 Nyhetsmorgon med Tomas Eneroth (S) och Moderaternas Elisabeth Svantesson (M). Ann Tiberg ger även en bakgrundskoll.
Släng inte idén i papperskorgen, lät det vila, känner jag nu.

Klippet finns i länken.
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/senaste

Svara på ämne

Svar till ×

Svara på ämne

Annons: