Lurade kunder.

(Dold profil)

Skrivet: 28/7, 2023 kl. 09:38 av (Dold profil)

HD har nu fast-slagit att vissa kunder som blivit lurade får ingen ersättning av Banken!  sad

Har man förmått sig själv att skriva under, ja då får man ingen ersättning, säger nu  HD.

Skrivet: 28/7, 2023 kl. 12:20 av (Dold profil)

En enkel lösning som bankerna kunna införa, om man så önskade, är att införa en fördröjning av utbetalningar av ett visst högre belopp som är större än de vardagsutgifter man  har. Då har man ju tid att kontakta banken och stoppa utbetalningen. De flesta som blir lurade brukar ju alldeles efteråt förstå att de råkat ut för bedrägeri men då är det oftast försent.

Uppdaterad: 28/7, 2023 kl. 13:43

(Dold profil)

Skrivet: 28/7, 2023 kl. 13:58 av (Dold profil)

SEB har sen en tid tillbaka infört en säkerhetsåtgärd redan vid överföring 3000 kr (i mitt fall). Man måste begära en engångskod skickad till mobilen för att godkänna överföringen.

(Dold profil)

Skrivet: 28/7, 2023 kl. 14:14 av (Dold profil)

Det är både bra och rimligt.  Jag tror att de har extra koll just vid överföringar och vid betalningar man inte gör så ofta.  Jag skulle föra över ett bra mycket lägre belopp till en person jag inte haft någon överföring till sedan förra julen.  Sedan dess har jag alltid mobilen tillgänglig när jag betalar räkningar. 

Skrivet: 28/7, 2023 kl. 15:54 av (Dold profil)

dhappy skrev:

SEB har sen en tid tillbaka infört en säkerhetsåtgärd redan vid överföring 3000 kr (i mitt fall). Man måste begära en engångskod skickad till mobilen för att godkänna överföringen.

Det är ju inte helt säkert. En del skulle nog bli lurade att lämna över sin kod också under samtalets gång. Men det är klart bättre än ingenting. 

(Dold profil)

Skrivet: 28/7, 2023 kl. 17:59 av (Dold profil)

dhappy skrev:

SEB har sen en tid tillbaka infört en säkerhetsåtgärd redan vid överföring 3000 kr (i mitt fall). Man måste begära en engångskod skickad till mobilen för att godkänna överföringen.


Det där med engångskod känner jag till då jag brukar föra över pengar från ett konto i SEB till ett konto i Nordea.  För alltid över på datorn och inte via mobilen, där jag bara har sms och samtal.  Har alltså inte internetbanken i mobilen utan bara på datorn.

Uppdaterad: 28/7, 2023 kl. 18:01

(Dold profil)

Skrivet: 28/7, 2023 kl. 19:43 av (Dold profil)

Det är ju märkligt att bankerna är så dåliga på att införa spärrar och åtgärder för att förhindra bedrägerier, de är tydligen rädda för att behöva betala ut mer ersättningar?

(Dold profil)

Skrivet: 28/7, 2023 kl. 20:05 av (Dold profil)

MonaK45 skrev:


Det där med engångskod känner jag till då jag brukar föra över pengar från ett konto i SEB till ett konto i Nordea.  För alltid över på datorn och inte via mobilen, där jag bara har sms och samtal.  Har alltså inte internetbanken i mobilen utan bara på datorn.

Jag har internetbank (och BankID) i datorn, mobilen och paddan. Använder dock oftast datorn för bankärenden.
Har olika konton: kort, för autogiro, och sparkonto. 

Vill inte ha så mycket pengar stående på kortet. Någon gång, när jag skulle handla tänkte -har jag tillräckligt pengar och det var ju bra kunna kolla i affären med mobilen.
När min dator gick sönder, då hade jag inte bråttom skaffa en ny när jag har internetbank i iPad.

(Dold profil)

Skrivet: 30/7, 2023 kl. 18:49 av (Dold profil)

Men det verkar ju som att bedragare kan tömma hela konton på stora summor, reagerar inte bankerna då? En spärr borde väl "slå till"?

(Dold profil)

Skrivet: 31/7, 2023 kl. 20:50 av (Dold profil)

Ungefär en gång om året får jag ett frågeformulär från min bank, där dom vill att jag ska ange om jag förväntar mig större in- eller utbetalningar det närmaste året och i så fall till / från vilka länder. Kundkännedom kallar dom det.

En gång hade jag hjälpt en god vän att köpa ett vackert frimärke på Tradera för 30 kr. Säljaren fanns på Åland, så det blev till att göra en utlandsbetalning. Det tog mig 1½ timme att förklara i en ny kundkännedoms-blankett för banken vad det var för betalning jag skulle göra, för några utlandsbetalningar till Åland/Finland ingick ju inte i mitt ordinarie betalningsmönster...??? För TRETTIO KRONOR - inte ens Euro! Lite irriterande men det är ju bra att man inte kan runda bankens kontrollsystem hur som helst.

Uppdaterad: 31/7, 2023 kl. 20:52

(Dold profil)

Skrivet: 1/8, 2023 kl. 15:06 av (Dold profil)

Det där Raniva var väl en extrem variant av att "sila mygg och svälja kameler"! sad Något sådant frågeformulär har jag aldrig fått från Swedbank.

(Dold profil)

Skrivet: 2/8, 2023 kl. 08:44 av (Dold profil)

Raniva skrev:

Ungefär en gång om året får jag ett frågeformulär från min bank, där dom vill att jag ska ange om jag förväntar mig större in- eller utbetalningar det närmaste året och i så fall till / från vilka länder. Kundkännedom kallar dom det.

En gång hade jag hjälpt en god vän att köpa ett vackert frimärke på Tradera för 30 kr. Säljaren fanns på Åland, så det blev till att göra en utlandsbetalning. Det tog mig 1½ timme att förklara i en ny kundkännedoms-blankett för banken vad det var för betalning jag skulle göra, för några utlandsbetalningar till Åland/Finland ingick ju inte i mitt ordinarie betalningsmönster...??? För TRETTIO KRONOR - inte ens Euro! Lite irriterande men det är ju bra att man inte kan runda bankens kontrollsystem hur som helst.


Har ju Nordea och har aldrig fått något förfrågan liknande din Raniva.  Kanske är det skillnad mellan bankerna?

(Dold profil)

Skrivet: 4/8, 2023 kl. 01:43 av (Dold profil)

MonaK45 skrev:


Har ju Nordea och har aldrig fått något förfrågan liknande din Raniva.  Kanske är det skillnad mellan bankerna?

Ja, det skiljer mellan bankerna. Jag har Handelsbanken och jag har mycket stor respekt för deras säkerhetstänk, även om det här kanske var "att ta i".

Uppdaterad: 4/8, 2023 kl. 01:45

Svara på ämne

Svar till ×

Svara på ämne

Annons: