Seniorporten

Dagens datum:

Kosten som håller dig frisk efter 60+

Kosten som håller dig frisk efter 60+

Kosten som håller dig frisk efter 60

Publicerad: 12/11, 2019

En stor skillnaden efter att man fyller 60 år, är att muskelmassan börjar förtvina och att ämnesomsättningen går ned. Därför tipsar dietister att man bör äta näringstät mat som grönsaker, spannmål, frukt, mejeriprodukter och fullkorn. Men också extra mycket protein för att bibehålla muskelmassan, gärna från fisk och ägg som också innehåller mycket D-vitamin - som många äldre har brist på.

När muskelmassan minskar orkar vi inte lika mycket och balans och värk försämras. Dietister tipsar därför om styrketräning och proteinrik mat för att hålla sig frisk och kry långt upp i åldern. Det är dock inte farligt att ha ett par extra kilon, faktiskt kan det till och med ha en skyddande effekt. Fokusera därför hellre på styrkan och att känna dig frisk. Att vara smal behöver inte betyda att man är i god hälsa.

Exempel på proteinrik mat är ägg, fisk, yoghurt, kvarg eller fil. Tar man en smörgås kan man ta lite extra pålägg i form av skinka, ost eller makrill med fler. Andra bra proteinkällor finner vi i kött, fisk och fågel, mejeriprodukter, bönor, fröer och nötter. Känner man att man inte riktigt får i sig tillräckligt med näring så kan även kosttillskott vara ett komplement. Men tänk på att det endast ska komplettera din vanliga kost.

Självklart är det viktigt också att unna sig något gott lite då och då - det är viktigt att ha njutning i livet och mat är inte endast bränsle utan även njutningen är bra för kropp och själ!