Nya medlemsregler

Nya medlemsregler

Nya medlemsregler publicerade

Publicerad: 25/1, 2023

Idag publicerar vi nya medlemsregler för Seniorporten.

Det har länge varit ett önskemål från många medlemmar att vi ska ha ett tydligt regelverk för användning av Seniorporten, där det tydligt framgår vad som inte är tillåtet vid exmpelvis publicering av inlägg, forumtrådar och kommentarer.

För oss i redaktionen har det också ofta varit svårt att avgöra huruvida inlägg ska raderas eller om medlemmar ska varnas/stängas av, då vi inte har haft några egentliga regler att förhålla oss till. Det blir ofta en godtycklig gränsdragning, som då också kan variera från fall till fall.

För att göra det enklare för oss alla, har vi nu därför satt ihop ett antal regler som gäller vid all användning av Seniorporten.
Det är viktigt att du som medlem läser igenom reglerna, så att du vet vad som inte är tillåtet och vad du kan förvänta dig av övriga medlemmar.
Reglerna hittar du längst ned på sidan "Om Seniorporten" > "Regler och villkor".

Vi kommer inom kort också införa ett nytt system för anmälning av inlägg, där du enkelt kommer kunna rapportera inlägg och medlemmar som du anser bryter mot någon av reglerna. På så vis hoppas vi snabbare kunna uppmärksamma och hantera den typen av innehåll, samt undvika diskussioner om huruvida inlägg borde tas bort eller ej.

Har du funderingar kring reglerna, eller förslag på ändringar / tillägg?
Hör isåfall gärna av dig till oss via info@seniorporten.se

Mvh Redaktionen

 

Tillägg från redaktionen som svar på funderingar från våra medlemmar:

Tack för era inlägg & funderingar!

Jag försöker besvara dem alla genom en kommentar istället för enskilda svar:

Reglerna innehåller kanske egentligen inte så mycket nytt, utan det handlar väl mest om vanligt "sunt förnuft", men tanken är att förenkla processen om/när spörsmål väl uppstår. Tidigare har vi behövt diskutera fram och tillbaka huruvida någon ska få en varning, bli avstängd eller få ett inlägg raderat. Den som blir trampad på tårna brukar oftast tycka just att vi ska stänga av eller varna medlemmen, medan vi anser att det måste få vara ganska högt till tak, dvs. man måste få ha olika åsikter och till och med uttrycka sig lite bryskt utan att behöva bli avstängd eller censurerad för det.

Meningen med reglerna är alltså inte att det ska bli enklare att få våra medlemmar censurerade eller avstängda, utan egentligen snarare tvärt om: Det ska inte räcka med att störa sig på ett inlägg eller en annan person för att få denne avstängd, utan personen måste då faktiskt ha brutit mot någon regel.

Det finns egentligen tre anledningar till varför vi också kommer införa ett system för anmälningar:

1. Minimera risken att vi missar diskussioner och inlägg där vi egentligen borde agera.

2. Det underlättar om vi får in denna typ av anmälningar samlat på ett ställe, istället för (som nu) ibland via mail, ibland i privata meddelanden till olika medlemmar i redaktionen, ibland i trådar i klubbrummet osv.

3. När man anmäler något eller någon, så kommer man också behöva välja vilken regel som har brutits mot, samt förklara hur man anser att inlägget/personen bryter mot denna regel. Det blir alltså mindre risk för anmälningar och klagomål på "godtyckliga grunder".

Vi tycker inte att man ska behöva väga sina ord på guldvåg och känna sig hämmad, och vi i redaktionen kommer inte börja stänga av medlemmar till höger och vänster. Men känner man sig osäker på om det man skriver är OK att publicera, så finns listan med regler där som stöd.

(Övriga kommentarer är nu raderade för att undvika ytterligare förvirring. Har du några funderingar, så tveka inte att kontakta oss på redaktionen!)

Annons:

Annons: