Svenskaflaggan_ikon_logo Midsommarstång Kräfta Påskhare Löpsedeln Halloween Alla Helgons dag (stearinljus) Juldekoration Alla hjärtans dag Löpsedel mobil Påsk Mina sidor Svensk fotboll Premium Majblomma Videomöte Videomötet - mobil Julkalendern 2020 Julkalendern 2020 - Surfplatta Julkalendern 2020 - Mobil
Seniorporten

Dagens datum:

Att försöka ringa sjukvården..?

(Dold profil)

Skrivet: 11/1 kl. 01:06 av (Dold profil)

Vårdgarantin slår fast att en person som kontaktar primärvården har rätt till en första medicinsk bedömning inom tre dagar. 

Det gjordes en undersökning av olika vårdcentraler i lokaltidningen. Hos den snabbaste fick 92% komma till en läkare inom tre dagar. På vårdcentralen med längst väntetider fick bara 39% av patienterna komma inom tre dagar. Det finns tydligen för få läkare. Eller kanske för många patienter, dvs många äldre vårdkrävande patienter. Gissa vilken vårdcentral jag tillhör! Byta? Nej, jag vill ha den närmaste som jag kan gå el cykla till. Skulle jag gå till den bästa, skulle jag få ta en buss och sedan byta till en annan, vilken skulle bli alldeles för stressigt.

Visserligen har jag en husläkare. Men har man smärtor vill man inte vänta till hen kommer tillbaka, alltså blir det en läkare som man inte träffat förr.

(Dold profil)

Skrivet: 11/1 kl. 15:57 av (Dold profil)

Åslög skrev:

Jag tycker inte det moderna systemet är äldrevänligt. En dag försökte jag komma fram efter kl 10. Det gick förstås inte, alla telefontider var slut. Nästa dag försökte jag före kl 9. Men fingrarna var stela och jag gjorde fel. Försökte ringa igen med telefonen fungerade inte. Efter några minuter fungerade den: "Du har nu fyra val, ..., alla tider är slut". Då  hade klockan hunnit bli nio. Tredje dagen satt jag beredd kl 8 och fick beskedet "Du kommer att bli uppringd kl 9.06". Det var en misstänkt exakt tid. Jag satt och väntade, vågade inte lämna telefonen. Kl 9.30 ringde det.

Så praktiskt att man kan boka tid via 1177! Nja, det var en sanning med modifikation. Man måste ange varför och det fanns vissa val. Men inget av dessa sjukdomar stämde in på mig. Det gick inte att välja själv el t ex skriva "smärtor i leder". Så den vägen var stängd.


När jag skriver via 1177 så kommer jag till receptionen på min vårdcentral.  Får då berätta vad mitt ärende gäller.  Den som sitter där kan kolla vilken läkare jag har och kan slussa mitt ärende vidare.  Sedan blir jag kontaktad av min läkare och kan få en tid eller kanske bara ett råd.  För min del fungerar detta system alldeles utmärkt och ringa vårdcentralen det har jag inte gjort på många, många år.  Kommer inte fram.  Men på 1177 på datorn kommer man alltid fram.

(Dold profil)

Skrivet: 12/1 kl. 15:59 av (Dold profil)

Det är tydligen olika i olika landsting.

Ställde en enkel fråga, men det kunde tydligen inte man svara på på vårdcentralen. Endast sköterskan T. och hon var ledig men hon skulle ringa "imorgon". Nästa dag väntade och väntade jag. Kunde inte gå ut, vågade knappt gå på toa. Först efter kl 16 ringde det på mobilen. Jag har inte mobilen med mig hela tiden. Den ligger oftast vid datorn eftersom man måste identifiera sig med bank-id när man ska betala räkningar m m. Nu satt jag i köket och sprang till datorn men hann inte (jag är inte så snabb). Såg att samtalet kom från vårdcentralen. Men det går inte att ringa dit, då kommer man till samma telefonsvarare. Man kan tala in "avboka besök" och "förnya recept" men det finns ju ingen "jag missade ditt telefonsamtal, kan du ringa igen?".

Kan de inte låta signalen gå fram lite längre, de borde veta att äldre dels ofta har sämre hörsel, dels ofta har sämre rörlighet. frown

(Dold profil)

Skrivet: 12/1 kl. 16:03 av (Dold profil)

Idag hade flera samtal att ringa plus att jag skulle tvätta. Blev stressigt tyckte jag. Lång tid i telefonkö, när jag äntligen kom fram fick jag veta att jag skulle ladda ner en speciell blankett, fylla i, skriva under och skicka in. Den skulle finnas på hemsidan. Lät ju enkelt men i helvete att den fanns på hemsidan.  Frustration!

Så skulle jag ringa till hörcentralen. Kom fram till en telefonsvarare som meddelade att de har telefontid vardagar 8.30-10. Åh, frustration!

(Dold profil)

Skrivet: 17/1 kl. 21:20 av (Dold profil)

När jag kom till hörcentralen fick jag veta att de bara tog emot specialpatienter, inte sådana som vill genomföra en hörselundersökning. Däremot kunde de ge telefonnummer till två mottagningar. Ringde den ena: 9 månaders väntetid men jag kunde få komma till Västerås redan i februari. Ringde den andra: 11 månaders väntetid. Det får bli Västerås då, även om jag oroar mig för resan. Hur lång tid tar det, när måste jag åka tillbaka?

Är det vettigt att det ska  vara så långa väntetider, när vi blir allt äldre och hör allt sämre?

(Dold profil)

Skrivet: 20/1 kl. 15:10 av (Dold profil)

Åslög skrev:

När jag kom till hörcentralen fick jag veta att de bara tog emot specialpatienter, inte sådana som vill genomföra en hörselundersökning. Däremot kunde de ge telefonnummer till två mottagningar. Ringde den ena: 9 månaders väntetid men jag kunde få komma till Västerås redan i februari. Ringde den andra: 11 månaders väntetid. Det får bli Västerås då, även om jag oroar mig för resan. Hur lång tid tar det, när måste jag åka tillbaka?

Är det vettigt att det ska  vara så långa väntetider, när vi blir allt äldre och hör allt sämre?


Otroligt idiotiskt......  kanske ska du kolla med din vårdcentral om du kan få en hördelsundersökning gjord där???? Har inte varit i behov av någon hörselundersökning så jag vet inte.  Man måste vara frisk för att orka vara sjuk är ett bra uttryck!!!

(Dold profil)

Skrivet: 24/1 kl. 15:49 av (Dold profil)

Nej, vårdcentralen gör inte hörselundersökningar. Det är därför det blir sådana köer hos dem regionen har avtal med för detta.

För att få bort de långa köerna till hörselvården har Vårdstyrelsen i Region Uppsala beslutat om att utreda ett system med hörselcheckar, som kan användas som betalning på valfri privat eller offentligt driven mottagning i länet.

Svara på ämne

Svar till ×

Svara på ämne

Annons:

Om cookies och datainsamling

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Datainsamling och datalagring

Webbplatsen kan använda sig av Google Analytics och liknande tjänster för att samla in data om ditt besök på webbplatsen. Ingen personlig data sparas, utan endast information om själva besöket i sig, det vill säga länkklick, sidvisningar, hur länge en viss sida har visats och liknande. Informationen kan användas av oss för att analysera hur besökare använder vår hemsida, samt för att i framtiden kunna förbättra och optimera innehåll och funktion på hemsidan. Informationen kan också användas av Google (eller motsvarande leverantör) för att optimera information och annonser, så att du får mer relevanta/personliga sökträffar eller annonser i leverantörens övriga tjänster.

Har du vidare funderingar kring hur cookies och datainsamling används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder cookies och datainsamling i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera alla Endast nödvändiga