Svenskaflaggan_ikon_logo Midsommarstång Kräfta Påskhare Löpsedeln Halloween Alla Helgons dag (stearinljus) Juldekoration Alla hjärtans dag Löpsedel mobil Påsk Mina sidor Svensk fotboll Premium Majblomma Videomöte Videomötet - mobil Julkalendern 2020 Julkalendern 2020 - Surfplatta Julkalendern 2020 - Mobil
Seniorporten

Dagens datum:

Att byta ned sig!

(Dold profil)

Skrivet: 8/10, 2017 kl. 23:25 av (Dold profil)

EBT och Fridolin tog chansen, dom måste ju, för dom ligger illa till i opinionssiffror.

Det var svårt att hänga med ibland när dom pratade så fort. JÅ kom fram ordentligt, men om han vann på det, är oklart. Annars sas det inget nytt, men det var väl inte väntat så här långt kvar till valet.

Spännande valår har vi framför oss!

Skrivet: 9/10, 2017 kl. 08:24 av (Dold profil)

Ja nu har de borgliga kommit så långt att de är eniga om att alla nyanlända inte skall ha exakt samma typ av bidrag. Det skall varieras beroende på hur långt de kommit i processen, familjeföhållande, studier etc. Det har Sd tyckt länge. En viktig punkt som de är överens om är att bidragen inte skall vara högre än en relativt låg första lön. Sossarna har alltid varit generösa med bidrag. Många invandrare har naturligtvis gått hemma istället för att visa intresse för att jobba. 

Men nu har ju till och med regeringen förstått att man bör dra in alla bidrag när man fått avslag på sin ansökan om uppehållstillstånd. Äntligen! Tidigare har de fått bostad, hyresbidrag, barnbidrag, socialbidrag, etc. så länge de varit kvar i Sverige. 

Angående barnbidraget så får de ut det retroaktivt för varje barn när de kommer till Sverige. Kommer man hit med en tioåring så får de tio års barnbidrag i en klumpsumma. Det bör ändras, tycker jag. 

Jag tycker Kristersson gjorde bra ifrån sig. Satte Löfven på pottkanten med alla 30 000 traineejobb som han lovade i valrörelsen. Det blev inga alls. Regeringen har inte alls lyckats med jobb för nyanlända. Inte med integrering heller. Efter tre år ser det lika illa ut. 

EBTs utspel mot JÅ var bara onödigt och jag tror inte hon fick någon poäng där. 

Det var en bra debatt. yes

Uppdaterad: 9/10, 2017 kl. 09:02

Skrivet: 9/10, 2017 kl. 10:54 av (Dold profil)

Jag kan tänka mig att barnbidragen gavs retroaktivt för att föräldrarna skulle ha råd att köpa kläder och saker till barnen för att de inte skulle behöva sticka ut onödigt mycket när de börjar skolan osv. Saker har ofta två sidor vilket ofta genomgående glöms bort i politiska debatter.

Integrationen fungerade väl inte särskilt bra under de borgerligas långa styre av landet. Deras arbetsmarknadsåtgärder gav inte så stora resultat heller. De sitter väl i samma båt. Fas 3 har vi ändå blivit av med vilket var borgarnas stora grej. Ökad segregation leder ju också till att integrationen försvåras. Det är en process som pågått länge och inleddes redan på socialdemokratins tid under de ekonomiska kriserna.

Jag tror att integration är särskilt svårt i Sverige, oavsett regering. Sverige ses ju som ett vänligt land, men samtidigt är gemene man inte särskilt benägen att släppa in det främmande i sin egen familj och på sina arbetsplatser. Men det som har varit positivt med de stora flyktingströmmarna under 2015 är att många frivilliga hjälpt till att ge flyktingarna en bra start i Sverige. 

Uppdaterad: 9/10, 2017 kl. 17:47

Skrivet: 9/10, 2017 kl. 20:34 av (Dold profil)

Såvitt jag vet är det inte barnbidraget som betalas ut retroaktivt, däremot föräldrapenning kan ges retroaktivt om man ansöket om detta. Kollade detta och tidigare gavs det full föräldrapenning oavsett hur stort barnet var vid ankomst. Men sedan några år har tydligen detta ändrats och är barnet fyra år eller äldre får man högst 96 dagar. Om nu inget ny ändring av reglerna skett..

(Dold profil)

Skrivet: 9/10, 2017 kl. 22:00 av (Dold profil)

IAnita skrev:

 EBTs utspel mot JÅ var bara onödigt och jag tror inte hon fick någon poäng där. 

EBTs, även Lööfs och Sjöstedts, attack på JÅ var väntad och befogad.

"Du säger att brottslighet är ett importerat problem. Ta en titt i din egen riksdagsgrupp. SD-politiker mer än dubbelt så kriminella som alla andra partier tillsammans" 

SD:s högt uppsatt i partitoppen, Mattias Karlsson, lade i veckan upp en bild på Facebook föreställande två ungdomar, som han menade befann sig illegalt i Sverige – något som inte stämde. Det upprörande, enligt Karlsson, var att svensk polis kunde låta sig fotograferas med sådana kriminella och möjligen farliga främlingar. Karlsson är polisanmält för förtal och JÅ säger "Jag vet ju inte vad som ligger bakom bilden eller polisanmälan. Det får ju bedömas av de rättsvårdande myndigheter som nu hanterar ärendet"  Jasså, vet han inte det!!!  JÅ har fått många frågor om detta efter programmet.

Peter Wolodarski, Chefredaktör på DN, skriver i sin söndagskrönika 8/10 "Sluta inbilla dig att Sverigedemokraterna är ett parti som andra. För ett normalt riksdagsparti är det otänkbart att angripa människor baserat på deras utseende eller härkomst. I SD kommer den råa rasismen från partitoppen" 

(Dold profil)

Skrivet: 10/10, 2017 kl. 08:04 av (Dold profil)

Intressant med Agenda och att läsa era kommentarer till programmet. Jag har inte sett Agenda än så jag ska se reprisen i dag. Återkommer med kommentarer. 

Skrivet: 10/10, 2017 kl. 10:22 av (Dold profil)

dhappy skrev: EBTs, även Lööfs och Sjöstedts, attack på JÅ var väntad och befogad.

"Du säger att brottslighet är ett importerat problem. Ta en titt i din egen riksdagsgrupp. SD-politiker mer än dubbelt så kriminella som alla andra partier tillsammans" 

Inte alls längesedan vi tog upp SDs så  kallade kriminalitet i en annan tråd. Kanske dags att titta på listan en gång till? 

http://andersleander.bloggplatsen.se/2015/12/02/11226525-listan-over-domda-politiker/

Skrivet: 10/10, 2017 kl. 10:29 av (Dold profil)

Men här talar vi om riksdagsgrupp, alltså de medlemmar som sitter i riksdagen. Den blogg du hänvisar till har ett mycket bredare urval. Man bör ju kunna förvänta sig att de som sitter i riksdagen skall vara skötsamma personer. Annars har de inget där att göra. 

Jag tycker som dhappy, att de var högst befogad kritik som EBT, Lööf och Sjöstedt kom med. Även fast jag tyckte att EBT var lite mer dubbeltydig, det var nästan som en flört och Löfven reagerade ju starkt på detta, han tala om moras.

Uppdaterad: 10/10, 2017 kl. 10:36

Skrivet: 11/10, 2017 kl. 19:53 av (Dold profil)

Efter både Agenda och Riksdagsdebatten idag så blir min slutsats att moderaterna inte bytte ned sig utan upp sig. Ulf Kristersson väcker sympatiska känslor när han debatterar, han gör det på en jämlik nivå. Men för den skull har jag inte blivit moderat. Men man måste ju kunna uppleva sympatiska drag även hos sina motståndare. 

Jag tror nog att moderaterna snart igen blir det näst största partiet och når i alla fall 20%. Och tankarna att det var för kort tid att byta partiledare var en falsk slutsats. För mig känns det som Anna Kinberg Batra är glömd och att Kristersson känns som att han varit partiledare under lång tid. 

Uppdaterad: 11/10, 2017 kl. 20:09

Skrivet: 11/10, 2017 kl. 23:43 av (Dold profil)

Många som röstar på Moderaterna andas nog ut tror jag. Oavsett vad man tycker om deras politik så verkar det som om dom har fått en partiledare som talar ur skägget så att säga. Bra debattör så här långt. Tycker jag. 

Uppdaterad: 11/10, 2017 kl. 23:43

(Dold profil)

Skrivet: 12/10, 2017 kl. 06:57 av (Dold profil)

Ja, nu blir det spännande att se nya siffror i mätningarna.

Gissar att M ökar och SD minskar ännu mer. 

Skrivet: 12/10, 2017 kl. 07:30 av (Dold profil)

Ja, senaste mätningen visar att moderaterna gått upp till 18,7 och är det näst största partiet igen. SD backar till 17,9.

(Dold profil)

Skrivet: 12/10, 2017 kl. 17:36 av (Dold profil)

Ja, nu går det åt rätt håll  yes

Skrivet: 12/10, 2017 kl. 20:12 av (Dold profil)

Men nu läste jag i tidningen att Löfven har gått förbi Lööf när det gäller förtroendesiffror. Snart sticker nog Kristersson förbi Lööf också, kanske även Löfven. Fast man kan ibland förvånas hur snabbt saker och ting kan gå. Jag hade helt fel i början av denna tråd. Men hellre ett stort moderat parti än ett SD som växer sig över 20%. 

Skrivet: 14/10, 2017 kl. 07:04 av (Dold profil)

I och med moderatstämman gick de "Nya moderaterna" och arvet från Reinfeldt i graven. Det känns lite som en storstädning. På det sättet är det egentligen som att Moderaterna och Socialdemokraterna är i sin form mest lika varandra. Socialdemokraternas svar på tiggerifrågan måste nog komma innan valspurten drar igång på allvar.

Svara på ämne

Svar till ×

Svara på ämne

Annons:

Om cookies och datainsamling

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Datainsamling och datalagring

Webbplatsen kan använda sig av Google Analytics och liknande tjänster för att samla in data om ditt besök på webbplatsen. Ingen personlig data sparas, utan endast information om själva besöket i sig, det vill säga länkklick, sidvisningar, hur länge en viss sida har visats och liknande. Informationen kan användas av oss för att analysera hur besökare använder vår hemsida, samt för att i framtiden kunna förbättra och optimera innehåll och funktion på hemsidan. Informationen kan också användas av Google (eller motsvarande leverantör) för att optimera information och annonser, så att du får mer relevanta/personliga sökträffar eller annonser i leverantörens övriga tjänster.

Har du vidare funderingar kring hur cookies och datainsamling används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder cookies och datainsamling i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera alla Endast nödvändiga